Sexlysten forsvinder

Læs indlæg

​Har du mistet sexlysten?

​5 trin til et bedre sexliv

D​u undgår at tale om det 


Du undgår berøringer


Du oplever dig presset, når din kæreste gerne vil have sex med dig


Du har dårlig samvittighed

  

Du overvejer, om du har valgt den forkerte


​Du bebrejder dig selv, at du er en dårlig kæreste


​Du overvejer, om der er noget galt med dig


Skal du acceptere, at det bare er sådan?




Kvinder mister næsten dobbelt så hyppigt lysten til sex som mænd, siger statistikken. 


​​Mænd kan også have nedsat sexlyst. Brug af anabole steroider i forbindelse med træning kan være en af årsagerne.

Det opleves meget umandigt ikke at kunne leve op til et ideal, der siger, at mænd er virile, nedlægger og gør kvinder gravide når som helst og hvor som helst. Mænd skammer sig og bliver deprimerede, når de ikke lever op til det ideal.  


​Både kvinder og mænd skammer sig. Er flove. Tænker, der må være noget galt.

Når man skammer sig eller er flov over noget, undgår man alle de situationer, hvor følelsen af skyld og skam dukker op. 

​ 

Din kæreste oplever sig afvist - tænker at du ikke vil ham.


​Det fører til skænderier og afstand mellem jer.


Usikkerheden og ​angsten for ikke at være tiltrækkende er ødelæggende. 



Det er så vigtigt i et kærlighedsforhold at vise, at I vil hinanden. En af de tydeligste måder at gøre det på er ved at have sex. Sex er noget I ikke deler med andre - medmindre det er aftalt. 


​Sex er en sammensmeltning og en måde at vise sin kæreste, at jeg vil HELE dig.


​Sex er overgivelse - et fysisk tegn på tillid og åbenhed.


Sex er det tætteste og mest intime, vi har i kærlighedsforholdet.


Sex er væsentligt for at kunne opleve en dyb tilknytning.Der frigives en række tilknytningshormoner, når vi er fysisk tætte og har sex.


​Selvfølgelig kan der være situationer, hvor samleje ikke mere er en mulighed. Det kan være i forbindelse med sygdom, men det intime må så finde andre måder at komme til udtryk på.



Intimitet og/eller sex


​Intimitet er meget mere end sex.


Det er intimitet

at holde i hånd

at nusse hinanden i nakken eller andre steder

at sidde sammenslynget i et sofahjørne

at ligge i ske

at kysse

at kramme længe og inderligt.


Alt det ovennævnte ville du reagere på, hvis din kæreste gjorde det med en anden. Du ville reagere med angst og vrede, fordi du ville opfatte det som en form for utroskab -  som upassende, når man er i et parforhold.

med mindre i har aftalt, at det er i orden.

​Intimitet er meget mere end det rent sexuelle. 

Dyrk det intime - vær nærværende - giv dig tid.


5 Trin til et bedre sexliv


​Trin 1:


Du kan forsøge at stimulere dit sexliv med romaner, romantiske film, porno - og lækkert undertøj. Alt det virker for nogen. Det er fint, hvis du kan lide det,  men det er sjældent nok.


​Trin 2: 


Det viser sig ofte, at grunden til at par har problemer med sexlyst er, at der populært sagt ikke er tryk på lyst-speederen. Hele vægten ligger på bremsen. Stress hviler som en dødvægt på bremsen.


​Stress er en overlevelsesreaktion i hjernen. Det er en reaktion, der skal hjælpe dig, når din hjerne fortæller dig, at du er i fare.

Faren kan være indbildt - det kan være dine egne tanker - f.eks. tanker om skænderier, I havde i går.

​Stress kan være udløst af vrede over uenigheder. Stress kan være en reaktion på din utilfredshed med noget i parforholdet - eller udenfor hjemmet.


I en faresituation er det ikke biologisk hensigtsmæssigt at have sex. Man kunne blive ædt af en løve imens.


​Find ud af, hvorfor du er stresset.

Er der noget du er utilfreds med? 


Tag noter og få en snak med din partner.I skal være sammen om den her øvelse. Det er vigtigt, at I begge er forberedt, så det ikke bare er dig, der læsser beklagelser af. I det hele taget er beklagelser ikke det mest hensigtsmæssige. 


  • ​Lav begge en liste over, hvad I utilfredse med: Punkt 1 2 og 3.
  • Ud for hvert enkelt punkt skriver I, hvad I gerne vil have i stedet for. 

  • ​Aftal tid, hvor I kan fortælle hinanden, hvad I har noteret - jeres ønsker


Nu fortæller I på skift, hvad I gerne vil have af den anden. Nogle ønsker opfyldes måske 100% - andre mødes i på midten om. Det er vigtigt at I begge er positivt indstillet  - at I byder ind på den andens ønsker.


​Trin 3: 


Børn ud af soveværelset. Børn skal ikke overvære forældres sexuelle aktiviter... det kan dels virke voldsomt - men det virker i høj grad forstyrrende på især dig, som er mor. Hvis børnene ikke er i soveværelset, vil du måske ligge og lytte efter, om nogen græder eller er på vej ind til jer. Det flytter fokus væk fra din kæreste og du er ikke tilstede. I skal være sikre på ikke at blive forstyrret. Det allerbedste er at bede bedsteforældre om af og til at have ungerne på besøg.


​Trin 4:


Sørg for at prioritere tid til hinanden. Lav aftaler om skærmtid - og skærmfri tid. Det vil være en god ide, at mobiler lægges i entre på aftalte tider - og at I sammen gør noget i stedet. Læg puslespil, spil kort eller find andre spil, I kan bruge tid på sammen. Gå en tur efter aftensmaden. Hvis Jeres børn er halvstore gør I det alene. Spørg bedsteforældre om hjælp til at se efter børn. Spørg ikke om de har lyst - sig lige ud, at I to har brug for kærestetid. Spørg, om de vil hjælpe. 


Det vigtigste I kan give hinanden er tid og nærvær. Væk med mobilen! Vær tilstede sammen med din kæreste. 


​Trin 5:


Start hver morgen med at sige: Hvad kan jeg gøre, for at din dag bliver god? 

Hvis din kæreste siger "ryd op i garagen" så gør det. Hvis ønsket lyder, at I har sex i eftermiddag eller i aften - så byd ind. 


​Afvent ikke, at lysten skal dukke op. Giv jer tid til hinanden - tal respektfuldt og kærligt til hinanden - brug tid på at kæle og nusse før I skrider til direkte sex. Og til dig, som er mand: Undgå at smække din partners ben op over nakken for at du bedre kan komme til. Det virker måske i pornofilm. Måske ønsker din kæreste noget mere blidt, tæt og langsomt. ​ 


Vær nænsomme. Vær langsomme. Vær nydende. Vær tilstede i kroppen.


​Stop tanker om indkøb og arbejde i morgen.


Undgå at tale sammen. Når I taler forskyder I energien til hovedet. 


Bliv i kroppen - i sansningen.


Fortæl gerne bagefter, hvad der var dejligt!


​Har du brug for hjælp til samtalen? Parterapi kan også handle om at lære, hvordan man udtrykker sig, så partneren ikke oplever sig angrebet.


​Har du brug for hjælp?

Spred kærligheden og del dette indlæg på

>