Hvem Er Herre I Dit Hus?

Er du påvirket af angst og stress?

Bliv herre i eget hus - lær at styre din hjerne


Du kan træne dig ud af angst


Er det svært for dig at falde i søvn på grund af tankemylder?


Er du plaget af angst og uro pga noget der er sket?


Er du plaget af angst og uro over noget der måske kan ske i fremtiden?


Er du nogensinde gået glip af noget fordi du var angst eller bange?


Får angst eller uro dig til at vælge steder og situationer fra?


Får tanker om dit udseende dig til at fokusere mere på det end på den aktivitet du er i?


​Er du træt af at leve dit liv på vågeblus, fordi angst tvinger dig til at undgå?


Hvor kommer angsten fra?

Angst og stress er kropslige reaktioner på aktivitet i en bestemt del af hjernen

​Ved du, at du kan ​træne din hjerne og dæmpe eller helt fjerne angstreaktioner?

Hjernen reagerer med angst på både reelle farer og tanker om noget, du tror kunne være farligt.

Den reagerer på synsindtryk, lyde eller dufte, som den forbinder med noget farligt.


Lyden eller duften kan du have forbundet med en situation, som du en gang opfattede som farlig.


Du kan også være påvirket af, at du som barn har mærket, at din mor var angst. Barnet opfatter moderens angst og forbinder derefter situationer med fare: Når mor er bange, må det her være farligt = jeg er sammen med mor i fare.

Som voksen kan du herefter opleve en diffus angst i mange situationer.

Angstreaktionen i hjernen kan også komme

  • ​Hvis du tænker på en ubehagelig situation, der har fundet sted tidligere i dit liv.
  • ​Hvis du urolig for at blive afsløret som dum eller forkert.
  • Hvis du forestiller dig en situation i fremtiden

​Bekymringer er tanker om fremtiden..

Du kan altså opleve voldsom angst bare du tænker på noget, mærker en bestemt duft eller lyd som du opfatter som farlig eller ubehagelig.

Tanker om, at dit udseende ikke lever op til det, du ser på de sociale medier, kan give angst og undgåelses adfærd.

 Når det er rigtigt slemt, kalder man det for Body Dysmorphic Disorder(BDD)

Hvor sidder angst i hjernen?

Dybt inde i hjernen ligger et område kaldet amygdala. Signaler fra vore sanser (syn, hørelse, lugt, smag og berøring) kan aktivere amygdala, som derpå aktiverer kamp/flugt-reaktioner i hele kroppen.

Også tanker, billeder og lyde og dufte, som vi sætter i forbindelse med ubehag eller direkte fare, kan aktivere amygdala.

Der produceres signalstoffer, som sætter gang i produktion af stress-hormoner adrenalin, noradrenalin og det langtidsvirkende cortisol – alle binyrebarkhormoner. De får hver eneste celle i kroppen til at forberede sig på kamp eller flugt.

Da vi i fortiden levede som hulemennesker, gjaldt det om at undgå store rovdyr eller folk fra fjendtlige stammer. Den, der var mest årvågen -  den, der var bedst til at forudse farer og tage sine forholdsregler, havde størst chance for at overleve.

De mennesker, som havde det mest følsomme, det mest aktive kamp/flugtcenter overlevede. På en måde kan man sige, at udvælgelsen har ført til, at vi i dag har så følsomme hjerner.

I dag lever vi fredeligt i Danmark . Nok har vi ulve og andre farlige væsener, men generelt lever vi fredeligt og trygt. Evolutionen har udstyret os med hjerner, som er super-følsomme for mulige farer. Det er blevet vores akilleshæl.

Hjernen reagerer på alle nye lyde, dufte, syn og berøringer: det kunne jo være en fare. Jo flere stimuli vi udsættes for desto mere aktivitet i den del af hjernen, som populært kaldes krybdyrhjernen. Den forsøger at passe på os.


Eksempler på ting eller tanker, som aktiverer hjernens kamp/flugt center:​

  • En spændingsroman
  • En ubehagelig oplevelse
  • En konflikt
  • En tanke: angst for at blive forladt

​Der bliver skabt angst-cirkler i hjernens neurale netværk. Impulserne løber igen og igen mellem amygdala og biblioteket for erindringer.


Jo mere vi træner disse cirkler desto hurtigere løber impulserne og jo stærkere bliver angstreaktionen. På en måde kan man sige, at vi træner hjernen på samme måde som vi træner kroppens muskler.

Muskeltræning giver større og stærkere muskler. Træner du amygdala, bliver du lettere angst og mere angst.


​Ændring forudsætter korrekt træning. Nye cirkler skal indlæres. Du skal blive bevidst om, hvad der foregår i din hjerne. Du skal blive bevidst om dine tankemønstre. Du skal blive herre i eget hus.


​Den gode nyhed er , at du kan stoppe den gamle træning og indøve nye hjernemønstre. Ændring forudsætter korrekt træning. Nye cirkler skal indlæres.

  • Du skal blive bevidst om, hvad der foregår i din hjerne. 
  • Du skal blive bevidst om dine tankemønstre.
  • Du skal blive herre i eget hus.


​Husk på, at øvelse gør ikke mester. Øvelse giver vaner - også uhensigtsmæssige vaner. Vores hjerne tager ikke stilling til, om det du træner er godt eller skidt. Du skal med din bevidsthed træffe valg og træne for at opnå bestemte mål.

PARTERAPEUT, COACH & MENTOR


LAD MIG HJÆLPE DIG

Kontakt mig for en gratis halv time enten i min klinik eller på telefon. Derefter har du et mere klart billede af, om du kan have tillid til mig som terapeut. 

>